UWAGA! Z powodu zmiany siedziby zmienia się adres dostaw, więcej informacji w zakładce KONTAKT.

Damatic oficjalnym sponsorem Silesian Greenpower


Silesian Greenpower to międzynarodowy projekt studentów Politechniki Śląskiej. Celem projektu jest skonstruowanie lekkiego samochodu elektrycznego który będzie brał udział w wyścigu GCC (ang. The Greenpower Corporate Challenge). Uczestnicy wyścigu GCC muszą wykonać jak największą liczbę okrążeń toru wyścigowego w czasie regulaminowych czterech godzin. Aby drużyny miały takie same szansy każda z nich używa silnika elektrycznego oraz akumulatorów samochodowych (dwa zestawy po 2 x 12 V) tego samego typu. Celem każdej drużyny jest stworzenie pojazdu, w którym konwersja energii elektrycznej na ruch postępowy następuje w sposób optymalny. W takim pojeździe niezwykle ważny jest aerodynamiczny kształt karoserii pojazdu, redukcja wagi, maksymalna sprawność układu napędowego, minimalne opory podczas jazdy pojazdu oraz zastosowanie specjalnych układów sterowania minimalizujących zużycie energii elektrycznej z akumulatorów.

Jak to się zaczęło
Projekt Silesian Greenpower Vehicle ma swoje korzenie w firmie motoryzacyjnej Jaguar Land Rover, w której pracował jeden ze studentów Politechniki Śląskiej przebywający na wymianie studenckiej w Coventry University. Dołączył tam do zespołu młodych inżynierów, biorących udział w projektowaniu i budowie pojazdu elektrycznego na coroczny wyścig The Greenpower Corporate Challenge (GCC).
Na bazie zdobytego doświadczenia oraz wiedzy, powstała koncepcja stworzenia pojazdu elektrycznego na Politechnice Śląskiej z zamiarem wzięcia udziału w przyszłorocznym wyścigu GCC. W tym celu doszło do połączenia sił studentów z trzech wydziałów:

* Automatyki Elektroniki i Informatyki
* Inżynierii Środowiska i Energetyki
* Mechanicznego Technologicznego

pojazd-greenpowerThe Greenpower Corporate Challenge
Po raz pierwszy wyścig samochodów elektrycznych o nazwie Greenpower odbył się w Anglii w 1999 roku przy współpracy z Institute of Mechanical Engineers. Projekt ten powstał by promować rozwiązania inżynieryjne przyjazne środowisku oraz zachęcić studentów do podjęcia studiów technicznych.

Wykonanie pojazdu
Tak trudnego wyzwania podjęło się pięciu studentów Politechniki Śląskiej, którzy w swoim bolidzie zastosowali wiele innowacyjnych rozwiązań. Konstrukcja polskiego bolidu jako nieliczna powstawała w oparciu o symulacje zachowań dynamicznych samochodu na torze za pomocą modelu matematycznego pojazdu. Symulacje wsparły dobór przekładni oraz strategii sterowania układem napędowym samochodu. Kształt poszycia pojazdu został opracowany, a następnie udoskonalony wykorzystując analizę CFD (Computational Fluid Dynamics), która pozwala na pełną wizualizację przepływu powietrza wokół pojazdu i wyznaczenie oporów aerodynamicznych bolidu powodujących straty energii mechanicznej. W celu redukcji masy całkowitej układ nośny pojazdu został wykonany z lekkiego stopu aluminiowego, a jego wytrzymałość została zweryfikowana za pomocą analizy numerycznej metodą elementów skończonych. Dla efektywnego wykorzystania energii elektrycznej opracowana została odpowiednia strategia automatycznego sterowania elektrycznej jednostki napędowej. Dzięki niej kierowca mógł koncentrować się bardziej nad jakością oraz bezpieczeństwem jazdy, mając do dyspozycji funkcje takie jak: turbo, hamowanie regeneracyjne oraz ‘wolne koło’. Podczas wyścigu ciągłe monitorowanie parametrów i pozycji samochodu było możliwe dzięki systemowi telemetrycznemu na bazie GSM. Układ ten pomógł przy podejmowaniu decyzji o zmianie akumulatorów, a także świadomej współpracy z kierowcą, z którym była utrzymywana ciągła łączność głosowa. To tylko ogólny zarys najważniejszych rozwiązań technologicznych wykorzystanych w bolidzie Silesian Greenpower.

Wyróżnienie za najlepszą konstrukcję
Po kilkumiesięcznej pracy nad konstrukcją pojazdu drużyna w składzie: konstruktorzy (Krzysztof Slósarczyk, Wojciech Slósarczyk, Błażej Mika, Krzysztof Kowalski, Jacek Witek), kierowcy (Małgorzata Uniwersał, Marta Fijałkowska, Agata Dzidowska) oraz opiekunowie prac dyplomowych (dr hab. inż. Marian Błachuta, dr hab. inż. Wojciech Skarka, dr inż. Roman Czyba, dr inż. Jacek Smołka), zdobyła 6 miejsce na 30 drużyn sklasyfikowanych i otrzymała nagrodę Best Engineered Car 2010 nadawaną przez organizację brytyjskich inżynierów mechaników IMechE. W ciągu regulaminiwych 4 godzin rejsu samochód wykonał 46 okrążeń toru co daje dystans około 176 km. Pełną relację z przebiegu wyścigu i komentarzami na nasz temat można znaleźć na stronie Greenpower Inspiring Engineers. Warto zwrócić uwagę na naszą pozycję w stosunku do 19 miejsca zajętego przez samochód firmy Jaguar Land Rover oraz 27 przez samochód TagOn Blue skonstruowany przez Cambridge University Eco Team.

Wysoki wynik w wyścigu to także wynik niezawodności każdego z zaprojektowanych układów, ich solidne wykonanie, a także błyskawicznie wykonywane pitstopy, które były zdecydowanym atutem polskiej drużyny.

sponsor-greenpower

Więcej szczegółów na stronie projektu: www.sg.polsl.pl





KONTAKT

DAMATIC s.c.
ul. Kościuszki 49
44-351 Turza Śląska
Tel. +48 32 720 35 33
info@damatic.pl

Oferujemy szeroką gamę części maszyn takich jak: koła zębate, śruby trapezowe, listwy zębate, koła łańcuchowe, koła zębate pasowe, pasy klinowe, koła pasowe, łańcuchy, pasy zębate itp. Posiadamy również bardzo szeroką ofertę z zakresu profili aluminiowych oraz akcesorii - takich jak: zawiasy, uchwyty, elementy złączne, elementy konstrukcyjne. Z zakresu automatyzacji produkcji jesteśmy Państwu zaoferować gotowe linie produkcyjne w oparciu o roboty przemysłowe, transportery, stanowiska montażowe, roboty paletyzujące.
Kuka System Partner Izba Gospodarcza Wodzisław Aligator Gorzyce